Fysioterapeutens tips til løping i sommervarmen!

940x470-loping-trener.jpg

Sommeren er over oss og det er høytid for løping. Utfordringen i denne årstiden er som regel varmt vær.  

Av Fysioterapeut Paal Drummond

Her hjemme i nord er det dog ikke så ofte varmen hindrer en i å ta seg en løpetur, men av og til stiger temperaturen over 25 grader og da er det greit å ta noen forholdsregler for å få en behagelig løpetur.

Det kan være lurt å gjennomføre løpeturen om morgenen eller på kvelden når varmen og sola ikke er på sitt mest intense. Løp gjerne i skog og mark, der gir trærne skygge og dermed avkjøling. Dersom du driver intervalltrening er det i hvert fall lurt å gjøre dette sen ettermiddag eller kveld, slik at du ikke blir overopphetet.

Løper du på dagtid kan det være en god ide å bruke caps slik at du beskytter både hode og ansikt mot sol. Solkrem i ansiktet er ingen særlig god ide under løpetur i varmen fordi en blanding av svette og solkrem vil skape trøbbel for øynene.

Sørg for at kroppen er i væskebalanse før du legger i vei på løpeturen. Urinen skal da være ganske blank. På turer inntil 10 km klarer man seg bra uten tilførsel av væske underveis, så lenge man da er i rimelig væskebalanse. Løper man lengre turer er det viktig å ha med seg væske og da gjerne i form av sportsdrikk som tilfører kroppen karbohydrater og mineraler/salter. Da er sjansen for å gå tom for energi under treningen mindre, og man reduserer også risikoen for krampe i muskulaturen. En annen grunn til også å innta drikke underveis er at restitusjonen etter løpeturen kommer raskere i gang, og man er dermed bedre rustet for neste løpetur. I tillegg til drikke underveis kan man også ha med seg noe å spise. Det er mange varianter av energibarer, det gjelder å finne en man liker og som magen tåler under løpeturen.

Etter løpeturen er det viktig å få i seg både drikke og mat, for å bidra til en god restitusjon. Ikke vent til middagen er ferdig, muskulaturen trenger næring med en gang. Innta gjerne en banan og yoghurt rett etter treningen mens du tøyer ut og før du går i dusjen. Banan inneholder mineraler og karbohydrater, og yoghurt er rik på proteiner.

Bruk sunn fornuft når du skal løpe. Kjenner du at varmen er ubehagelig og ikke føler deg helt i slaget, så ikke press deg selv for mye. Utsett den harde treningen og ta en rolig løpetur istedenfor.

God løpetur og god sommer!