Hold vekten i grillsesongen!

08.05.2014

Mange måneder med tradisjonell grillmat er kanskje godt for ganen, men ikke for kroppen. Klinisk ernæringsfysiolog Janne Langehaug Antonsen har knepene som gjør at du kan holde på sunne matvarer også i ferien.

- Det blir fort lørdag hele uken i matveien når fridagene er mange og grillen frister med store steker og fett tilbehør, sier Antonsen.

Hun er tilhenger av å holde på hverdag og helg også når man har ferie, slik at man unner seg litt ekstra av og til, men holder seg til hverdagens middagsvaner de fleste dagene.

- Finn sunnere alternativer til kaloririke favoritter. Prøv fisk på grillen i stedet for et marmorert kjøttstykke eller pølser, og velg kesam eller yoghurt til bærene i stedet for is, tipser ernæringsfysiologen som hjelper mange til å justere kostholdet i en sunnere retning.

Ukemeny også i ferien

Hennes enkle grunnregler er å lage maten fra bunnen av så langt det er mulig, med mest mulig råvarer og lite bearbeidede produkter.

– La kroppen fordøye det meste av maten selv. Kroppen påvirkes av maten vi spiser når det gjelder blant annet energinivå, metthetsfølelse og blodsukker, sier Antonsen.

For å få oversikt over matinntaket, er et tips å lage en ukentlig middagsmeny med fet fisk to ganger i uken og maks to dager med rødt kjøtt.

– Mange har ukemenyer resten av året – og det er all grunn til å gjøre det også når man har fri. I ferier har man også mer tid til å forsøke nye spennende matretter. Da ender man opp med flere gode alternativer for grillmat og andre middagsretter i løpet av ferien, sier ernæringsfysiologen.

- Det finnes andre mange andre matvarer som passer på grillen enn grillpølser, koteletter og grillskiver … Og man kan unngå at vekten øker med noen kilo før man er tilbake på jobb!

Måltidsrytme

Husk også å ha riktig måltidsrytme med tre hovedmåltider og to mellommåltider.

– Det er lett å glemme dette når det er varmt ute. Husk frokost for å komme i gang om morgenen, la kroppen få en god start på dagen, sier Antonsen.

Får hjelp til bedre kosthold

Til ernæringsfysiologene på Volvat kommer folk året rundt for å få råd og veiledning i forhold til kostholdet.

Antonsen og kollegaene tar seg av alt fra spiseforstyrrelser og overvekt til kvalitetssikring av kosthold.

– Mange er veldig bevisste på å leve sunt, men blir forvirret av alle myter og dietter som florerer i media. Det kan være vanskelig å vite hva som er riktig, og da hjelper vi dem med å finne frem til et kosthold som passer den enkeltes kropp og livssituasjon. Det handler om noe langt mer grunnleggende og viktig enn å se fin ut i bikini – her snakker vi om god helse og livskvalitet.