La julen bli en blanding av god og passe mye mat, aktivitet og avslapning. Nyt julen!

15.12.2017

Desember er en måned som for mange forbindes med en blanding av stress, tradisjoner og fristelser. Ved å gjøre noen enkle, men planlagte valg, kan advent- og juletiden bli både avslappet, sunn og tradisjonsrik.

Kosthold
Julen er full av tradisjonsspising og fristelser, noe som kan gi et stort energioverskudd og resultatet kan være at klærne strammer mer i januar enn i november. For å unngå dette, men samtidig spise og kose seg gjelder det å velge julefavorittene med omhu. Liker du for eksempel ikke så godt de tørre sandkakene til tanten din, så bør det være noe som kuttes. 

Passe porsjonsstørrelser
Mange kjenner seg igjen i at det er vanskelig å stoppe før en diger porsjon middag er inntatt, eller hele kakefatet er tomt. Denne alt eller ingenting-tankegangen er det fornuftig å bryte ut av. Øv deg på å spise begrensede mengder. Julemat kan være fete retter. Det er ikke dermed sagt at dette ikke kan inngå i kostholdet til en person som ønsker å holde vekten. Det er her, som med all annen mat, mengden som teller. Spiser du for eksempel pinnekjøtt og kålrabistappe, eller ribbe, så er kunsten å finne den passelige porsjonsstørrelsen. Målet er å finne porsjonsstørrelsen som fører til at du ikke lenger er sulten, men heller ikke for mett. Spis sakte, nyt maten og stopp å spise når du er mett.

Klementiner og nøtter
Noen matvarer er mer næringstette enn andre, dette er matvarer det kan være gunstig å spise mer av. Nøtter og klementiner er det tradisjon på å spise i julen. Sørg derfor for å ha dette lett tilgjengelig, slik at du kan gripe etter klementiner istedenfor marsipan og kaker. Kombinasjonen av frukt og nøtter fungerer også veldig godt som et mellommåltid, noe som kan være fornuftig å ty til når måltidene lar vente på seg i ferien.

Trening
Bruk fridagene som du ønsker. Har du glede av å bruke noe av tiden på fysisk aktivitet, tilstreb å få til dette. Her er det viktig med planlegging. For noen fungerer det best å gå tur på morgenen, andre synes det er deilig med en treningsøkt mens middagen tilberedes. Andre igjen liker å ta noen enkle, men effektive styrkeøvelser når det passer. Finn din aktivitet og sørg for at du setter av tid til å få gjennomført det du ønsker.

Avslapning
For å komme tilbake etter julen med overskudd, så er det fornuftig å bruke julen til nok avslapning. Fyll tiden med rolige stunder, der du få ned hvilepulsen, alene eller sammen med familie eller venner. Ferien kan også være en tid der vi prioriterer søvn. Nok søvn er viktig for å fungere optimalt. Et tips er ikke å snu for mye på døgnet, og å sørge for å få det antall timer søvn som du fungere best på.

La julen bli en blanding av god og passe mye mat, aktivitet og avslapning. Nyt julen!

Tips:
Dersom vi unngår for store porsjoner, kan vi spise alt vi ønsker uten å gå opp i vekt. Inngå en avtale med deg selv om å velge lite og eksklusivt. Spis en passe porsjon av akkurat det du ønsker deg. Nyt og spis det med andakt.

Tips:
Brente mandler er en tradisjonsrik snack. Det er godt og absolutt ikke det helsemessige dårligste julealternativet. Selv med sukkeret på utsiden, er dette en næringsrik snack.  Prøv å riste mandler med krydder, for eksempel kanel eller chili. Mandlene får en bedre aroma og en sprøere konsistens etter oppvarming. Det er anbefalt å spise en porsjon nøtter om dagen, så dette er i alle fall et kostholdsråd som kan overholdes i desember!

Saken er skrevet av Anette Skarpaad Ramm, Klinisk ernæringsfysiolog Volvat Nationaltheatret