Marias mål - nedtellingen har startet...!

27.02.2015

Nå er jeg er frisk og rask og klar for Volvats opplegg fram mot Oslo Maraton.

Forrige tirsdag hadde jeg et inspirerende møte med teamet hos Volvat som jeg skal samarbeide med

Og denne uken skal jeg gjennom en Volvat Helsekontroll Livsstil!

På bildet: teamet og meg

Fra venstre: Christine (fysioterapeut og personlig trener), Jacob (trenings- og helsefysiolog og personlig trener) og Ingrid (fysioterapeut og personlig trener)

Jacob skal lede meg på løpstreningen, Ingrid og Christine på styrketreningen. De legger opp et strukturert treningsprogram/halvårshjul fra uke til uke i 7 måneder som jeg skal følge. I begynnelsen og mot slutten skal jeg møte en av de en gang i uken, ellers er det satt opp tid annenhver uke med trener. Jeg får også et egentreningsopplegg som jeg skal følge 3-4 ganger i uken i utgangspunktet. Dette blir en systematisk tilnærming som jeg kjenner meg veldig trygg i forhold til.

Vi snakket om målsetning og kom frem til at målet skal baseres på fysiologiske tester. Er det f.eks mulig for meg å løpe mila på 50 minutter? Eller mindre? Vi snakket en del om distansen også, og om hva jeg ønsker å få ut av treningsopplegget. Min første tanke er at jeg har mere utbytte på sikt av å lære kroppen å løpe en mil raskt enn å øves til å holde ut en lengre distanse. Det er ut ifra dette treningsopplegget mitt legges. Jeg gleder meg til å se programmet!

I neste uke skal jeg møte til Marianne Grønnestad (allmennlege hos Volvat) og gjennomgå Helsekontroll Livsstil. Hos henne skal jeg måle bl.a hva som er sammensetningen i kroppen min. Fett, muskler etc. Den der er jo ganske avslørende da... Snakk om å få det svart på hvitt. Får håpe at det er et godt utgangspunkt i hvertfall:-) Det fine er jo at vi alle har et utviklingspotensiale. Jeg har aldri tatt en slik test før og det er på høy tid å finne ut hva jeg faktisk består av og regulere det om nødvendig. 

Uken etter blir det O2 testing og laktat-testing med Jacob. Har tatt O2-tester før på Volvat. Så dette er litt kjent mark. Utrolg motiverende å måle O2-opptak gjennom en treningsprosess og se at resultatene kommer. 

Jeg gleder meg til å skaffe meg kunnskap om min tålegrense, bygge opp musklatur så jeg unngår skader, lære meg noe om hvor raskt jeg skal starte, teste ruten jeg skal løpe, og lære å kjenne på hvordan kroppen og pulsen skal være underveis. Ikke minst blir det bra å få jobbet inn mentale redskap for å holde fokus når jeg blir sliten.

Det blir ikke kjedelig dette her!

I forrige uke hadde jeg vinterferie på fjellet, og boltret meg i skiløypene som går rett utenfor hytteveggen. (Herlig!!) Været var heller ikke verst.

Og nå går det mot lysere tider. Det er bare 206 dager igjen til Oslo Maraton!

Ingen grunn til å ligge på latsiden nå.

Her er det bare å bite livet i låret og glede seg over fine økter sammen med Volvat og på egenhånd fremover!

Hilsen

Maria Erlingsdotter Neerland

 

Tidligere innlegg i Marias mål:

Nå har jeg satt meg et viktig mål: deltakelse i Oslo Maraton 2015!