Nedstemt i vårværet?

12.05.2014

Det er varmere og lysere, fridagene står i kø og om kort tid venter sommerferien. Hvorfor «krasjlander» noen nettopp på denne tiden, og hvordan kan de komme seg ut av en negativ tankespiral?

Illustrasjonsfoto: http://www.istockphoto.com/

Om våren er alt i vekst, oppstemt og nydelig. Det kan bli en kontrast til hvordan man har det inni seg, og for mange er sesongen en ekstra sårbar periode, forteller klinisk psykolog Kari Grønneberg ved Volvat på Majorstuen i Oslo.

Deppet av lys og varme

På denne tiden av året møter hun mange som forteller om energiløshet, søvnproblemer og andre tegn på nedstemthet – til deres egen overraskelse: Livet er jo egentlig helt herlig om våren. Eller?

- Man kan faktisk få depresjon av for mye lys, varme og avviket fra rutiner som mange fridager medfører. Det kan ligge andre bekymringer under som blomstrer opp om våren og utvikler seg i feil retning, sier Grønneberg.

Hos psykologene ved Volvats sentre i Oslo, Bergen, Fredrikstad og Hamar kan man få time på kort varsel og uten henvisning fra lege. Her behandles psykiske lidelser, hverdagsutfordringer og livskriser med moderne terapiformer, som mindfulness, kognitiv terapi og metakognitiv terapi.

Grønneberg fremhever gjerne sistnevnte terapiform som en effektiv behandling når man har latt de negative tankene bli ”virkelighet”.

– Jeg pleier å si at det ikke er tanken i seg selv som er farlig – det dukker automatisk opp alle mulige tanker, følelser og ideer hos folk flest. Det viktige er hvordan man forholder seg til dem!

Tett samarbeid

Hos Volvat samarbeider psykologene tett med andre avdelinger, spesielt med allmenn-, hud- og hjerteavdelingene.

– Her har vi alt i hus, og følger opp pasientene tverrfaglig. Hvis en allmennlege oppdager spiseforstyrrelser, vil det være naturlig å koble inn en av kollegaene mine som jobber spesifikt med dette. Slik blir behandlingen mest mulig effektiv, sier psykolog Kari Grønneberg.

Endre tankemønstret

Dersom man kjenner seg nedstemt mens resten av verden tilsynelatende danser av gårde på roser, er det lett å henge seg opp i negative tanker.

– Prøv å ha en avstand til dem. Kjenner du at det blir vanskelig å innfri barnas feriedrømmer, vel, så stikk fingeren i jorda og fokuser på hva du faktisk kan gjøre, råder psykologen. Høres enkelt ut, men er likevel vanskelig å få til?

– Tankemønstre er noe som vi terapeuter kan hjelpe deg med å endre. Sammen med mine pasienter jobber jeg mye med oppmerksomhetstrening og tankemønstre. Målet er å gi dem som kommer til meg, mentale verktøy for å takle belastninger – livets bølgedaler – når de måtte dukke opp, forteller Grønneberg, og kommer med en oppfordring:

- Jeg tenker mange ganger at pasientene kunne kommet til meg litt før, så hadde problemene vært mindre. En god samtale er med på å normalisere ting – å snakke om det vanskelige er en hjelp i seg selv.