Nytt år, nye muligheter…

12.01.2017

Du kan bli fristet til å hoppe på mirakelkurer, dietter eller strenge treningsregimer i januar med ønske om en bedre livsstil i det nye året. Dette er for de aller, aller fleste bortkastet tid og krefter, fordi dette ikke er varig.

Tenker du: bare jeg blir ferdig med denne kuren eller denne perioden, så skal jeg kose meg-så burde du lete etter en annen strategi. Søk heller å finne balansen og en god livsstil for deg!

Bort med ”alt eller ingenting”-tankegangen

Ikke spis fem sjokolader på en dag fordi du likevel har spist sjokolade Ikke ta en pizza til middag fordi det likevel ble boller til lunsj. Ikke tenk at alt er ødelagt, selv om du spiser eller drikker annerledes i helgen. Ikke utsett å spise planlagt til mandag, bare fordi du er mett etter taco og godteri på fredag. Ikke la deg lure til å kopiere andres fremgangsmåte, men legg vekt på hva du ønsker og hvordan du kan leve livet over tid. Velg heller å blande inn flere sunne valg hele tiden. Tenk at alt teller på aktivitetskontoen.  Å være litt aktiv er bedre enn ingen aktivitet.  Økt hverdagsaktivitet kan ha mye å si for energiforbruket og samtidig gi deg motivasjon for å orke mer.

Finn balansen mellom kosemat og sunnere mat

Mange synes det er lettere for eksempel å kutte ut sjokolade, hamburger, fete sauser eller alkohol helt i en periode, enn å kutte ned på inntaket. Er du av dem, så spør deg selv, hvor lenge har jeg planer om å kutte ut for eksempel sjokoladen? Ønsker jeg det over tid? Hva skjer når jeg ”sprekker”? Hvis du vet at du for eksempel skal spise sjokolade igjen, så kan et bedre alternativ være å kutte ned på inntaket. Finn heller ut hvor mye du spiser nå og hvor lite du kan spise fremover, og fortsatt føle at det ikke blir et stort savn. Spør deg selv ”hvor lite kan jeg klare meg med og fortsatt være fornøyd”. Det å fortsette å spise god mat og godteri som man er veldig glad i, selv om du skal endre livsstilen, krever en innsats. Det å øve på hyppighet og mengde av disse rettene eller matvarene krever fokus, men når du har funnet balansen, så kan du fortsette med dette livet ut.

Finn din treningsform

Velg en aktivitet som du syntes det er ålreit å drive med, da er sjansen større for at du fortsetter med den. Skal du bli i bedre form og oppnå en bedre helse må du tenke at du skal kunne drive med aktiviteten i fremtiden også. Etter hvert som formen bedres kan du øke lengden på treningsøkten. Det viktigste er ikke hvilken aktivitet du velger, bare den blir noe av.

Ta utgangspunkt i din egen livsstil

Ikke gå i fella å la deg friste til å kopiere andre. Vi har alle ulike vaner og preferanser, kanskje spesielt når det gjelder kosthold og fysisk aktivitet. Vær oppmerksom på egen livsstil og finn ut hva du allerede er fornøyd med og hva du ønsker å forbedre.

3 kjappe treningstips

  1. Velg en aktivitet du trives med
  2. Vær minimum 30.min aktiv hver dag
  3. Sett av tid til aktivitet i kalenderen

3 kjappe kostholdstips

  1. Planlegg matinnkjøp
  2. Spis regelmessig
  3. Fråts i grønnsaker, frukt og bær

Artikkelen er skrevet av klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm og fysioterapeut Christine Lundkvist, som arbeider ved Volvat Nationaltheatret.

Helse i Sentrum

Helse i Sentrum er en tjeneste som tilbys ved Volvat Oslo Nationaltheatret. Opplegget passer for deg som ønsker å gjøre endringer i kosthold og fysisk aktivitet for å oppnå en sunnere livsstil og mer overskudd i hverdagen. Når du kommer til oss vil vi utarbeide en plan for ernæring og trening som er skreddersydd for deg. Les mer her...