Unngå varige treningsskader

08.05.2014

På denne årstiden øker motivasjonen for å bli mer aktiv. Og enten det er for å bøte på vinterens synder, eller for å lade opp til maraton eller større sykkelritt, så er det én ting som gjelder: Unngå skippertakstrening.

Erik Schrader-NielsenOm våren ser vi ofte at flere går fra å være inaktiv til å trene tungt fem ganger i uken. Men mange har for lite variasjon i treningen, og dette kan føre til overbelastningsskader på muskel-skjelettapparatet, i det motivasjonen for å trene allerede er på nedadgående. Plutselig så sitter du der kanskje med smerter og senebetennelse i en fot eller legg, eller du plages med «vondter» fra hofte, rygg eller nakke – og hva gjør du da?

- I jobbsammenheng sier vi gjerne at ”den beste stillingen er den neste”. Det er ikke bare i jobbsituasjonen man trenger variasjon, det gjelder også når det kommer til trening, sier avdelingsleder ved Volvat Fysioterapi, fysioterapeut Erik Schrader-Nielsen.

- Start heller rolig 1-2 ganger i uken og øk treningsmengde og hyppighet etter hvert. Det tar faktisk ikke så langt tid før kroppen tåler mer treningsbelastning. Vær litt tålmodig i starten, og langtidsgevinsten blir stor. Vi råder folk til å veksle mellom forskjellig typer aktiviteter i løpet av uken, både for styrke og utholdenhetstrening, sier Nielsen.

 Tverrfaglig samarbeid på Volvat

Skulle skaden likevel være et faktum, kan folk få rask og effektiv hjelp slik at de kan komme tilbake til sitt aktive liv så fort som mulig. Studier viser og vi erfarer at rask igangsetting av behandling er avgjørende for kort behandlingstid og gode resultater. Venter man for lenge kan skadetilstanden gå over i en kronisk tilstand, som tar lengre tid å behandle.

- På Volvat-sentrene kan du raskt få time til rett behandling. Vi tilbyr et allsidig behandlingstilbud og arbeider tett med de øvrige leger og spesialister.

 Tett oppfølging

Volvats fysioterapiavdeling har en undersøkelses- og behandlingstilnærming med forankring i en aktiv og pedagogisk modell der hovedfokuset er hvordan du selv kan ta vare på kroppen i arbeid, trening og fritid.

- Vi behandler pasienten parallelt med å bevisstgjøre i hvordan han eller hun skal unngå skader i fremtiden. På Volvat er vi generelt opptatt av det forebyggende og helsefremmende aspektet. Vi følger også opp pasientens egentrening gjennom et nettbasert øvelsesprogram, Learn by Motion, som vi tilpasser den enkeltes behov i behandlingsforløpet, sier Erik Schrader-Nielsen.

Øvelsesprogrammet er tilgjengelig både på desktop, Ipad og Iphone.

 Høy idrettsmedisinsk kompetanse

Mange av Volvats fysioterapeuter jobber tett med toppidrettsmiljøet i Norge, og den idrettsmedisinske kompetansen man høster gjennom dette samarbeidet, kommer vanlige mosjonister – og for den saks skyld de helt utrente – til gode.

– Vi behandler mange toppidrettsutøvere på landslags- og elitenivå i håndball, fotball, sykkel og skimiljøet. Hos oss er behandlingsprinsippene de samme enten du er toppidrettsutøver eller mosjonist, sier leder for Volvats fysioterapiavdeling, sier Erik Schrader-Nielsen.