Min vei mot Oslo Maraton 2016!

08.06.2016

Hei

Mitt navn er Carl Roger Kristiansen.

Jeg er 46 år, bor i Oslo, og jobber i SAS på Gardemoen. 

Jeg sikter mot å fullføre halvmaraton under årets Oslo Maraton! 

Dette er ett av mine delmål på vei mot en livsstilsendring

 

For 2,5 år siden startet jeg å trene. Jeg veide 120 kg, hadde en usunn livsstil med dårlig kosthold, stressende hverdag og dårlig søvn. Blodprøver hos legen viste høye nivåer på blodsukker og kolesterol.
Alle varsellampene lyste rødt.

En kompis hjalp meg over dørstokkmila og motiverte meg til å komme i gang. Jeg trente sporadisk, og bestemte meg raskt for at jeg ville gjøre noe mer.
En livstilssendring!

Jeg kontaktet Volvat Medisinske Senter i Oslo. Der fikk jeg hjelp av fysioterapeut og klinisk ernæringsfysiolog, som jobbet tverrfaglig.
Jeg startet med deres livsstilsprogram Kom i form, med 10 oppfølgingstimer. Og siden har det blitt to runder til med dette.

Ernæringsfysiologen hjalp meg med å bruke matdagbok. Jeg førte dagbok med regnskap av inntak og forbruk for å få en bevisstgjøring rundt mat og trening. Etter et par uker med dagbok forstod jeg bedre hva mat inneholdt og hvor mye jeg måtte trene. I dag trenger jeg ikke lese hva matvarer inneholder: det går automatisk.

Da jeg startet å trene kunne jeg ikke løpe på grunn av mye vekt og dårlig form. Derfor startet jeg på ergometersykkel.
På Volvat bruker de tester for å kartlegge den fysiske formen, og vi testet okysgenopptaket på ergometersykkel. Jeg fikk da et resultat på nivå med menn over 70 år.
Siden den gang er kondisjonen min bedret med 60 %.
Fra 32 ml/o2 til 49,4 ml/o2 og ligger nå på nivå med menn rundt 30 år.

Etter formen ble bedre startet jeg så smått å løpe. Løping var en del av oppveksten og jeg likte den formen for trening. Mitt første mål var å løpe 5 km på under 30 min.

Jeg deltok i mitt første løp i København Oktober 2014. Det var mer en sosial greie med to kompiser, og resultaet ble ok. Det var etter dette at fokuset på løping startet.

Når man skal gjøre en livsstilsendring er det viktig å sette seg mål. Løping har vært mitt mål.


Det å gjennomgå en livsstilsendring er ingen ”quick-fix” og heller ingen kur, du må jobbe hele tiden. Jeg ser på det som en lang prosess som tar mange år, kanskje 5-6. 

Og: det er viktig å gi seg selv belønning underveis.


Jeg har fått råd og veiledning for å komme dit jeg er i dag, og det er viktig. Fysioterapeut og personlig trener hos Volvat, Christine Lundkvist, er blitt min coach.

Jeg er også hos ernæringsfysiolog Janne Antonsen hos Volvat innimellom for å få nye impulser.


Det handler om en omprioritering og alle kan ha råd til å investere i helsa! Man behøver ikke noe enormt apparat rundt seg, men må gjøre de rette valgene.

I dag er livskvaliteten min mye, mye bedre.
Jeg sover godt og våkner opplagt.
Og jeg har ikke vært syk én eneste dag siden jeg startet med livsstilsendringen.

Jeg kunne sikkert ha løpt en full maraton i dag, men en del av endringsprosessen er at kroppen skal henge med, uten skader og det skal være en glede når en gjør det. Det er ikke bare å løpe for å ”komme seg gjennom”.

Mitt neste delmål er altså Oslo halvmaraton 2016 i september.

Jeg gleder meg til fortsettelsen!

 ----------------------------------------------