Marias mål: akkurat nå er jeg utrolig støl!

22.05.2015

Livsstilslegen min hos Volvat (Mariann Grønnestad) har informert meg om at alle blodprøver, tester og målinger etter helsesjekken forrige uke er fine.

Deilig å høre. D-vitamin lagrene må riktignok fylles litt opp. Kapsler kjøpt inn, - check! ✔️

 

I skrivende stund er jeg så støl i lårene og stumpen at jeg må le av meg selv. Jeg må nærmest gå baklengs ned trappene og ha støtte fra armlener når jeg setter meg ned på en stol. Utrolig hjelpeløst og komisk. :-)

Ingrid (Fysio/PT) satte virkelig standarden for treningsopplegget i forrigårs. Det var en rasende effektiv styrkeøkt for ben og stump med høy intensivitet som varte i 45 minutter. Første økt var sirkelbasert bentrening med fokus på styrke og spenst. Timen var delt inn i fire økter hvor mange av øvelsene også krevde god stabilisering av buk/rygg.

Dette var første PT time med en i teamet. Det er virkelig gøy å trene med en som presser meg mye lengre enn jeg klarer på egenhånd, og som hele veien motiverer og gjør det slitsomme til en lystbetont stund. Hun sa jeg ville bli ganske støl og hun overdrev ihvertfall ikke. ;-)

Og så må jeg fortelle om O2-testen og laktat-testen med Jacob (trenings- og helsefysiolog) i forrige uke. Jeg hadde jo gruet meg litt til dette, (må jeg innrømme) men uten grunn. I det øyeblikket jeg så måleapparatene, masken og annet måleutstyr som lå ved tredemøllen,  våknet kampinstinktet og all eventuell ubegrunnet frykt forsvant som dugg for solen. Jeg fikk skikkelig kick av å bli behandlet som en toppidrettsutøver. (Innrømmer det også....)

Først målte vi melkesyrenivået i kroppen på 5 belastningstrinn à 5 minutter. Jeg hadde 30 sek pause mellom hvert trinn og i pausen sjekket Jacob laktat nivå. (Blodprøve/lite stikk i fingeren). Etter hvert trinn økte belastningen med 1 i hastighet på møllen. Et av målene nå er at det skal være mindre melkesyre på samme belastning neste gang vi tester. Dette vil gi et svar på om treningen har fungert som planlagt.
 
O2 testen gikk også bra. Jacob kom med tydelige instrukser og tilbakemeldinger fra sidelinjen. Jeg løp på stigende hastighet til det ikke var mere å hente ut. Resultatet viste at O2-opptaket mitt ligger over gjennomsnittet for min aldersgruppe, men i følge Jacob er det fortsatt mer å hente ved å trene intervalltrening." Nå har vi de tallene vi trenger å for å vite hvor skoen trykker og hva som må til på trenings fronten for å nå målet jeg har satt meg.

Jeg er på jobb i Spania resten av denne uken. De støle lårene mine og jeg skal på speedwalk nå før frokost. Trene kan man gjøre overalt. Og på toppen av det hele suger jeg til meg litt etterlengtet og nødvendig D-vitamin fra solen.

Det vil jeg kalle mer enn én flue i ett smekk. ;-)

Gleder meg til fortsettelsen!

Hilsen Maria