Marias mål: Møt min nye nabo, Frognerparken!

22.05.2015

Jeg har flyttet og fått Frognerparken som nabo. Vil si at av alle naboer jeg har hatt, er denne karen kanskje den fineste og beste. :-)

Parken er et imponerende anlegg. Det kunne jeg sagt mye om og den kan ta pusten fra mange av oss. Men i forhold til treningsopplegget med Volvat, så byr den i tillegg på et hav av muligheter.

Jeg kan nevne: mange kilometer med flate løpestier, gode bakker for stigningsløp, gressplener og benker for styrkeøvelser og fine sløyfer med variert underlag og stigning.

I tillegg er man alltid i godt selskap, med andre to- og firbeinte som trener og mosjonerer. Altså: En drømmenabo!

Ukeplan
Det er trygt og godt å ha en ukeplan med hvilke treningsøkter som skal gjennomføres hver uke. Det gir oversikt og forutsigbarhet. Innstillingsmennesket i meg liker det veldig godt. Det er skikkelig inspirerende og utviklende å følge denne planen. Den kreative delen av meg liker å krydre ukeplanen med favorittøvelser og jeg kan tilpasse i forhold til at ikke alle uker er like. Jeg vet at jeg skal gjennom alle postene på programmet, men noen dager egner seg bedre enn andre osv.

Noe av det fine med all treningen jeg blir ledet gjennom fra Volvat-teamet, er å se at det er et utall muligheter. Uendelig med variasjoner og kombinasjoner som gjør at det aldri trenger å bli kjedelig eller ensformig å trene.

To ganger i uken, pluss minus løper jeg. De andre øktene er styrkeøkter med ulik grad av intensivitet. Nå kastes det lys over små muskler jeg ikke visste jeg hadde, og de store muskelgruppene som sete, ben og rygg får trent seg som aldri før.
Noen økter er skikkelig tøffe, andre lettere.

Godt mønster
Jeg trener ofte på morgenen kl 06.00, før alle i min husstand våkner. I begynnelsen var det litt uvant. Følte meg så trett, for jeg la megselvsagt alt for sent, men nå har det blitt en rytme i dette, og kroppen ønsker å legge seg tidligere på kvelden. Fantastisk start på dagen er det! 

Det høres skikkelig teit ut men jeg føler at jeg får et forsprang på dagen og ligger før de andre i løypa.

 

Litt barnslig kanskje, men det anbefales!

Jeg har blitt glad i intervalltrening, neste uke skal jeg skrive litt om mine favorittintervaller og hva de har gjort med løpeformen min.

Ha en god pinse!

 

Les tidligere innlegg her: