Vanlige spørsmål

Her finner du svar på vanlige spørsmål om når og hvordan du kan søke behandling digitalt hos Volvat

Pris og betaling

Hva koster et besøk på nett?

Et legebesøk på nett koster 520 kr for medlemmer og 650 kr for ikke medlemmer

Når kan jeg bruke chat-konsultasjon?

Må jeg ha BankID for å bruke tjenesten?

Ja, det kreves personlig BankID for å gjennomføre en konsultasjon på nett. BankID vil bli brukt for å sikkert kunne identifisere deg og beskytte din integritet.

Kan jeg søke behandling for barn?

Per i dag kan du ikke søke behandling for barn

Fra hvilken alder kan jeg søke behandling?

Har du personlig BankID kan du søke behandling via konsultasjon på nett. Vennligst vær oppmerksom på våre aldersgrenser ved ulike behandlinger.

Må jeg kunne norsk for å bruke konsultasjon på nett?

Tjenesten er kun tilgjengelig på norsk

Kan jeg gjennomføre min konsultasjon fra utlandet?

Hvis du har tilgang til BankID og internett kan du gjennomføre din konsultasjon fra utlandet. Vi kan dog ikke hjelpe deg med å komme i kontakt med et fysisk senter eller laboratorium.

Hvordan fungerer konsultasjon på nett?

Hvilke leger bemanner tjenesten?

Alle våre leger har norsk legelisens og jobber ved våre egne sentre

Hvordan kommuniserer jeg med legen?

Du chatter med legen via din datamaskin, nettbrett eller mobil. Du kan chatte i sanntid eller forlate skjermen og komme tilbake når det passer deg. Du kan ta deg god tid til å svare på spørsmål og sette deg inn informasjon og råd du får. Du velger selv når besøket skal avsluttes. I noen tilfeller, for eksempel om du søker hjelp for hudproblemer, vil legen spørre deg om å sende inn et bilde.

Hvorfor begynner konsultasjonen med så mange spørsmål?

Spørsmålene og svarene om deg og din helse gjør at både du og legen kommer vel forberedt når konsultasjonen starter. Det er samme type spørsmål vi normalt stiller ved en fysisk konsultasjon.

Hvor lang tid tar det før jeg får hjelp?

Du kan når som helst på døgnet søke hjelp. Vi svarer i løpet av våre åpningstider og svartiden er under en time.

Hva skjer hvis jeg trenger å komme inn til en fysisk konsultasjon?

Vi hjelper deg med å finne et senter i nærheten av deg, deretter kan du bestille time på Volvat.no. Legen på det fysiske senteret vil ha tilgang til din journal og vil da også kjenne til din pasienthistorikk.

Hvordan kan jeg komme i kontakt med legen igjen etter avsluttet konsultasjon?

Konsultasjonen er åpen til du føler deg komfortabel med å avslutte. Hvis du trenger videre informasjon etter det kan du starte en ny konsultasjon på nett. For å kunne hjelpe deg så rask som mulig får du kontakt med den legen som er i tjeneste.

Resept, prøver og rekvisisjoner

Kan jeg få resept via konsultasjon på nett?

Hvis legen vurderer at du er i behov av reseptbelagt medisin så får du en resept. Legemiddelet kan hentes på valgfritt apotek. Vi følger nasjonale retningslinjer for resept. Hvis du er i behov av A- eller B-preparater må du kommer inn til en fysisk konsultasjon.

Skriver dere ut rekvisisjoner eller sykemeldinger?

Vi kan rekvirere til lab eller akuttmottak men vi skriver ikke sykemeldinger.

Hvordan fungerer det hvis jeg skal ta prøver?

Legen rekvirerer prøven og du kan gå til nærmeste Volvat senter for å ta prøven.

Pasient- og datasikkerhet

Er det sikkert å gjennomføre en konsultasjon på nett?

Vi tilbyr trygg og sikker behandling. Våres leger har fullt ansvar for din behandling, på samme måte som ved våre sentere. Hvis legen vurderer at du trenger en fysisk konsultasjon så får du hjelp med å bestille en time. Konsultasjon på nett gir lik mulighet til sikke diagnose som en konsultasjon ved et fysisk besøk.

Har du flere spørsmål?

Hvis du ikke finner svar på ditt spørsmål så er du velkommen til å kontakte vår kundeservice.

Kontakt kundeservice