Grønnsaker

Sensommerens og høstens goder

18.08.2017

Butikkene bugner over av fargerike og smakfulle grønnsaker. Det er mange gode grunner til å teste ut nye varianter av grønnsaker akkurat nå. De tre neste månedene vil vi ha et større utvalg av norskproduserte (kortreiste) grønnsaker i butikkhyllene. Grønnsakene er proppfulle av gode fiber, vitaminer og mineraler og ikke minst sykdomsbekjempende fytokjemikalier. Ved å bruke mer grønnsaker vil vi få tilført mange gode beskyttelsesstoffer – som hjelper kroppen til å holde oss friske, uten for mye energi – som vi så lett kan få for mye av i dagens kosthold.

 

Hvorfor ha mer fiber i kosten?
Fiberholdig kosthold har flere positive helseeffekter. Blant annet:

  • Stabilisere blodsukkeret. Med et stabilt blodsukker vil vi ha bedre sult- og metthetsregulering. Det kan være gunstig for bedre konsentrasjon og utholdenhet.
  • ”Rydder opp” i tarmen. Gir en bedre fordøyelse og styrker tarmhelsen.
  • Binder gallesyrer og kolesterol, slik at dette går ut med avføringen. Dette kan senke kolesterolet.

 

Hvorfor ha mer vitaminer og mineraler i kosten?

Grønnsaker inneholder ulike mengder av mange viktige vitaminer og mineraler. Vitamin C, folat, betakaroten og kalium er næringsstoffer vi finner mye av i grønnsakene. Vitamin C er viktig for å opprettholde et godt immunforsvar. Folat er med å regulere energiomsetningen vår. Ved å spise mer grønne grønnsaker, som er spesielt rike på folat, kan man få mer energi og overskudd. Kalium er gunstig for å opprettholde et normalt blodtrykk. Betakaroten blir omdannet til Vitamin A i kroppen. Vitamin A er viktig for å opprettholde en normal hud og syn.

 

Hvorfor trenger vi fytokjemikalier?

Fytokjemikalier er mange ulike grupper plantestoffer som har gode helseeffekter for kroppen. Disse stoffene er plantenes eget forsvar mot innsekter, virus og bakterier. De gir grønnsaker farge, lukt og smak. I kroppen vår vil fytokjemikaliene ha en antiosidantvirkning. Det kan hjelpe deg til å styrke ditt immunforsvar. Ulike studier på fytokjemikalier har vist en forebyggende virkning mot ulike typer kreft.  

 

Hvordan anvende mer grønnsaker?

Grønnsaker kan bruker som tilbehør til middag, både rå, kokt, dampet, stekt, woket, bakt og som pureer. Det kan også tilsettes som topping på brødskivene, i supper, i smoothies, eller inntas som egne mellommåltider.

 

Dersom du ønsker veiledning til å sette sammen et bedre kosthold tilpasset deg og din hverdag kan du ta kontakt med oss i Volvat.

 

Ha en fargerik og smakfull høst!

 

Med vennlig hilsen

Elisabeth Birkeland
MSc Human Ernæring

 

Volvat Medisinske Senter AS, Bergen, avd Laguneparken