Ernæring og kosthold


Spis i dag slik du skal i morgen!

Det er viktig å trives og spise slik i dag slik som du ønsker å spise i fremtiden. Dette er et sentralt element i Volvats vektreduksjonsprogram. Merk deg at vi ikke tilbyr en diett, vi vil hjelpe deg å endre hva og hvordan du spiser slik at du får sunnere vaner som varer livet ut.

De fleste som har forsøkt seg på dietter og slankekurer har merket at de kun fungerer en kort stund, så går man opp i vekt igjen. Felles for de fleste av diettene er at de blir så kjedelige og så vanskelige å følge i hverdagen at man går tilbake til gamle uvaner. Resultatet er frustrasjon og følelsen av nederlag.

Volvats mål er å hjelpe deg med å oppnå varig vektreduksjon. Istedenfor kortsiktige dietter gir vi deg kunnskapen du trenger for å gå over til et sunt kosthold som skal vare livet ut. For å redusere vekten, er det nødvendig å få i seg færre kalorier enn det man forbruker. Samtidig er det ubehagelig å gå sulten, og det ønsker vel ingen å gjøre resten av livet? Vi mener en god metthetsfølelse er like viktig i en vektreduksjonsfase som å få i seg færre kalorier.

Stabilt blodsukker

For å gi deg en trygg og effektiv veiledning innen kosthold følger Volvat kostholdsrådene som gis av Helsedirektoratet, men vi tar ekstra hensyn til en stabilisering av blodsukkeret. Hvor lenge du holder deg mett, og om du eventuelt får sug etter søtsaker, er i stor grad relatert til hvordan blodsukkeret utvikler seg etter at du har spist.

Blodsukkersvingningene påvirkes av når du spiser (måltidsrytme) og hva du spiser (måltidets sammensetning). Det er umulig å holde blodsukkeret på et helt jevnt nivå hele døgnet, men ved å spise fornuftig kan du gjøre blodsukkersvingningene så små som mulige. Dermed får du en metthetsfølelse som varer lengre og det blir lettere å ikke spise for mye til neste måltid.

Et viktig element i vår veiledning er å gjøre deg i stand til å velge riktige typer karbohydrater. Langsomme karbohydrater brytes sakte ned og tas langsomt opp, noe som bidrar til et jevnere blodsukker. Gode kilder til slike karbohydrater er grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger) med store partikler (hele korn og frø) og grønnsaker. Derimot er de raske karbohydratene fra sukker, sukkerholdige matvarer og finmalt mel mer nedbrutt slik at kroppen fortere tar til seg disse. Blodsukkeret stiger derfor raskt når du inntar fint brød, kaker, godteri, brus med sukker og lignende, men det synker fort igjen. Resultatet blir at du blir fort sulten etterpå og suget etter søtsaker øker enda mer.

Gode råd for sunt kosthold

  • Spis regelmessig; helst tre hovedmåltider og to-tre magre mellommåltider
  • Forsøk å spise ”Fem om dagen”; spis mye frukt, bær og grønnsaker
  • Vær oppmerksom på mengde og type fett
  • Spis fet fisk minst to ganger i uken, hvis ikke bør tilskudd av tran/fiskeolje tas
  • Velg magre kjøtt- og meieriprodukter
  • Velg grove kornprodukter
  • Reduser inntaket av sukker
  • Drikk nok vann, gjerne opp mot to liter per dag

 

Gå til forsiden for vektreduksjon