Superspreke Kirsten (76) og Jorun (80): - Vi hadde ikke vært like spreke uten Mensendieck-trening

- Vi hadde ikke vært like spreke uten Mensendieck-trening

Volvats eldste instruktør på Mensendieck-treningen er 85 år, og jobber fortsatt med å lære andre å holde kroppen ung og sprek.

- Mensendieck (hjelper deg å holde kroppen sterk og sunn). Det kommer deltagerne til gode gjennom hele livet, sier Ingrid Fearnley, Mensendieck-utdannet fysioterapeut på Volvat Majorstuen.

I Volvats lokaler på Majorstuen treffer vi tre spreke damer; Ingrid Fearnley, Mensendieck-instruktør, og deltagerne Kirsten Heuch og Jorun Drummond, som har drevet med treningsformen i en livsalder. Og det er nettopp den lange erfaringen som avslører alderen deres. De to damene er full av energi og virker betydelig yngre enn tallene hinter om.

- Jeg har holdt på med Mensendieck i over 50 år, forteller Heuch.

- Jeg har gjort det de siste 20 årene, forteller Drummond.

Kirsten Heuch
Kirsten Heuch i planke

Forebygger «eldre-plager»

At Mensendieck har vært viktig for Drummond er tydelig. To av sønnene hennes har utdannet seg til Mensendieck-fysioterapeuter og motivert henne til trening. Hun er overbevist om at treningen hjelper henne å holde kroppen sunn og sterk.

- Jeg trener her tre ganger i uken, og jeg får nesten abstinenser hvis jeg ikke får trent. Det har hjulpet meg veldig. Treningen styrker både muskler, ledd og balanse – og det forebygger mange plager som vi eldre ofte sliter med, forteller hun.

MR etter skulderskade viste god muskelfylde

Kirsten Heuch nikker og stemmer enig i. Hun forteller om MR-undersøkelsens epikrise etter et fall som skadet skulderen.

- MR-beskrivelsen påpekte spesielt god muskelfylde i skuldermuskulatur, noe som ikke er vanlig for folk i min alder. Jeg er overbevist om at Mensendieck-treningen minsket skadeutfallet når jeg først falt, i tillegg til at opptreningen ble lettere for meg. Du gjør rett og slett kroppen i stand til å håndtere og fikse plager som for andre kanskje ville krevet intensiv behandling. Det er fordi du blir så godt kjent med kroppens funksjoner, og vet når du må gjøre endringer i holdning og bevegelser for å få kroppen på «stell» igjen, sier hun.

Hvorfor forebygger Mensendieck-trening kroppslige plager og skader?

- Etter 30-35 års alderen mister kvinner gradvis muskelmasse, for menn skjer dette fra ca 50-årene. Styrketrening hjelper for å bygge muskler, men vel så viktig er holdning, balanse og det å lære seg avspenning. Det holder rett og slett kroppen yngre og mer funksjonell. Hvor mange 80-åringer vet du om som trener tre ganger i uken? Den eldste instruktøren vår er faktisk 85 år, og er i full sving enda.

Stor støtte ved alvorlig sykdom

Det er ikke bare forebygging av skader Mensendieck bidrar til. Effekten ses også blant annet under opptrening av pasienter som har vært alvorlig syke.

- Økt kroppsbevissthet har stor betydning i mange tilfeller der kroppen skal trenes opp igjen etter ulike skader og sykdommer, sier Fearnley.

FAKTA OM MENSENDIECK

Mensendieck er en egen retning innen fysioterapi som tar utgangspunkt i menneskets iboende evne til å ivareta egen helse.

Gjennom instruksjon og trening lærer du gode bevegelser for å ta vare på kroppen din, redusere tretthet og smerter, og som du kan ha nytte av i både arbeid og fritid.

Treningen passer for alle aldre, uavhengig av treningsbakgrunn. Treningen inneholder øvelser for styrke, stabilitet, fleksibilitet, koordinasjon, balanse og pust.

Ønsker du å trene med oss?

Våre dyktige fysioterapeuter har lang erfaring og hjelper deg gjerne med dine behov.

Se gruppetreningstilbud og timeplan på Majorstuen eller les mer om vår fysioterapi-tjeneste.