Gruer du deg til jul?

Gruer du deg til jul?

Når nettene kan bli så altfor lange.. og det nærmer seg en høytid

Julen er ikke gledens tid for alle, dessverre. Julen kan være som et forstørrelsesglass. Det som kjennes godt, blir enda bedre, og det som er trist og vondt blir verre. Julens fokus på fellesskap, tradisjoner og feiring, bidrar i mange tilfeller til å forsterke de problemene man allerede står i.

Ensomhet

Noen savner sine kjære ekstra mye denne tiden, mens de som lever alene kan føle seg mer ensomme. Noen sliter med alvorlig sykdom, andre med sorg, depresjon eller angst som blir ekstra tyngende i høytiden.

Følelsen av å komme til kort

De som har et rusproblem, drikker eller ruser seg kanskje mer i julen og de som sliter med økonomien får det enda trangere.
Mange opplever at det er vanskelig å møte de kravene og forventningene som samfunnet skaper i julen. Forskjellene på de som har noen å være med og de som ikke har det, blir så merkbare. Og utad kan det virke som at «alle andre» har mange rundt seg.

Forsterket følelse av utenforskap

Følelsen av utenforskap og ensomhet kan bli ekstra påtrengende i julen. Ensomhet dreier seg om en ubestemt lengsel eller et savn etter nærvær med betydningsfulle andre.

Særlig høytider og begivenheter som forbindes med fellesskap og sosiale opplevelser kan bli tøffe dersom du ikke har noen å dele dem med.

Forskjell på det å være alene og ensom

De fleste studier understreker at det er følelsen av å kjenne seg ensom som er skadelig. Det å være alene er med andre ord ikke det samme som å være ensom.

En type ensomhet er at man føler seg alene selv om man har mennesker i livet sitt, en annen type ensomhet er at man er ensom fordi man ikke «har noen» i livet sitt. Enten fordi en har mistet noen, eller mangler familie og venner.

Går ubevisst inn i en overlevelsesmodus

I følge psykolog og forsker på ensomhet, John T. Cacioppo (University of Chicago, Social Neuroscience), går hjernen inn i en overlevelsesmodus når du føler deg ensom.

Dette kan føre til at du blir selvfokusert og i for stor grad grubler på hvordan du selv har det, og på denne måten kan det som føles trist og vondt forsterkes til det verre.

Råd til deg som sliter

Det går kanskje an å ta noen gode grep både praktisk og tankemessig for å gjøre juletiden litt mindre vond.

Oppsøk kontakt - du har alt å vinne

Er kjernefamilien oppløst? Eller har du mistet alle som en gang var dine nærmeste? Kanskje du kan ta kontakt med familiemedlemmer du ikke snakker med ellers? Benytt deg av de kontaktene du har. Tør å ta det første steget. Dersom du ikke har noen familie, kan du spørre venner eller andre bekjente.

Du taper ingenting på å spørre, og det er ingen skam å oppsøke noen å feire jul med. Mange føler på dette, men for de fleste hjelper det å oppsøke noen å snakke med eller tilbringe litt tid sammen med i høytiden.

Ta kontroll på egne forventninger

Det kan også være lurt å tenke på at jul- og nyttårsaften bare er to av årets 365 dager. Vær raus med deg selv, legg lista lavt, senk forventningene til deg selv og møt deg selv som du ville gjort med en god venn som har det vanskelig.

Ta godt vare på deg selv med noe du liker og aktiviteter som du vanligvis trives godt med, og som du kanskje ikke har hatt tid til ellers i en travel hverdag.

Begrens bruken av sosiale medier

Unngå sosiale medier de mest krevende dagene, husk at det folk legger ut ofte er et bilde som ikke nødvendigvis forteller noe om hvordan vedkommende har det.

Finn andre arrangementer

Delta på offentlige arrangementer? Mange organisasjoner arrangerer middager eller gaveutdelinger for mennesker i ulike livssituasjoner og i alle aldre.

Noen ganger kan det være at en sliter med rusproblemer, men ofte holder det at en er alene i julen. Det er åpent for alle å delta.

Slike arrangementer finnes i de fleste lokalsamfunn. Du kan bli kjent med nye mennesker og møte andre som er i samme situasjon som deg. Ta del i det du kan, der du bor.