Hvordan opprettholde løpsformen gjennom covid -19

Hvordan opprettholde løpsformen gjennom covid -19

Helt siden senvinteren har de fleste idrettsarrangement blitt avlyst grunnet fare for smitte. Dette har ført til at deltagelse i diverse lokale, nasjonale og internasjonale løp er satt på vent.

Det er godt kjent at målsetting og motivasjon for deltagelse, trening eller prestasjon korrelerer godt med innsatsen som blir lagt ned i forkant (Moen, 2013). Dette gjelder enten man melder seg på Oslo Maraton kun for å delta eller om man ønsker å løpe på en bestemt tid.

Manglende konkurransemuligheter kan føre til redusert motivasjon og mindre løping enn ønsket. Mindre kontinuitet i løping kan ofte føre til økt risiko for skade eller redusert prestasjon.

Studier viser at 25-35% av alle mosjonister blir skadet innen de første 9 ukene når de begynner å løpe etter lengre opphold (Foster, 2015). Rehabiliteringsperioden for nybegynnere som skader seg er i gjennomsnitt 71 dager, noe som påpeker viktigheten av alternative målsettinger for å opprettholde kontinuitet i løpingen.

Tor Petter er fysioterapeut og treningsfysiolog på Volvat Medisinske Senter AS og for Norges skiskytterforbund. Han formidler enkle grep som kan stimulere motivasjonen for å vedlikeholde mengde løping av betydning for prestasjon og forebygging av skader i fremtiden.

1. Løpsstilsanalyse - Ofte kan mer bevissthet og spesifikke arbeidsoppgaver stimulere til økt motivasjon, men også forbedret løpsteknikk.

2. Løpegruppe - En fast løpeøkt med venner som stimulerer til sosialisering.

3. Virtuelle konkurranser / segmenter – Dette kan være ulike segmenter på Strava eller organiserte løp.

4. Vo2maks-test – For å sammenligne seg selv med gjennomsnittet i befolkningen eller for å se effekten av treningen som har blitt gjennomført innenfor en gitt periode.

5. Testløp – Dette kan være en fast runde i nærområdet eller 15 min kontinuerlig løping med start på samme sted. Dette kan være en «kamp mot seg selv» for å sjekke treningsstatus.

6. Alternativ trening med sykkel, rulleski, fjellturer, spesifikk styrketrening etc for å opprettholde mengden i treningen.

Ønsker du veilledning eller behandling hos en fysioterapeut?

Våre dyktige manuellterapeuter, fysioterapeuter og treningsfysiologer har lang erfaring og hjelper deg gjerne med dine behov.

Bestill time eller les mer om vår fysioterapi-tjeneste

Oslo Maraton og Volvat er gode samarbeidspartnere gjennom flere år

Se flere saker om Oslo Maraton