Tilbake til hverdagen

Ernæringsfyiolog, Anette Skarpaas Ramm

Tre gode råd for å komme tilbake til sunne vaner på en fornuftig måte

Nå er hverdagen tilbake for de fleste og mange ønsker å komme inn i gode rutiner og vaner. Mange faller for fristelsen for å hoppe på mirakelkurer, dietter eller ekstreme kostholdsråd. Dette er for de aller, aller fleste bortkastet tid og krefter, fordi dette ikke er varig.

Tenker du: bare jeg blir ferdig med denne kuren eller denne perioden, så skal jeg kose meg - da burde du lete etter en annen strategi.

Invester i deg selv og bruk heller ressurser på å finne tilbake til den sunne fornuften, gjerne i samarbeid med en klinisk ernæringsfysiolog.

1. Begynn i riktig ende

Ikke gå i fella og la deg friste til å kopiere andre. Vi har alle ulike vaner og preferanser, kanskje spesielt når det gjelder kosthold. En klinisk ernæringsfysiolog hjelper deg å bli oppmerksom på eget kosthold og finne ut hva du allerede er fornøyd med og hva du ønsker å forbedre.

Det å begynne i riktig ende ved å legge inn nok av de sunne matvarene som du liker er en god start. Finn faste favoritter innen frukt, grønnsaker, fisk og grove kornproduker som du skal øke inntaket av. Når dette er på plass, så kan du starte med å redusere inntaket av matvarer du ikke ønsker at tar like stor plass i kostholdet.

Finn tilbake til din sunne fornuft og gjør de små og viktige endringene. Og ikke minst: nyt maten du velger å spise!

2. Unngå ”alt eller ingenting”-tankegangen

Det kan være fint å finne tilbake til balansen i kostholdet sammen med en klinisk ernæringsfysiolog. Det å få oppfølging på kostholdet kan være løsningen for å få kostholdet på rett kjøl.

Mange utsetter det å forbedre livsstilen, fordi de ikke er klare for å gjøre alt 100 prosent. Det er bedre å starte med det som er mulig og ønskelig å gjøre noe med nå.

Ikke spis fem sjokolader på en dag fordi du likevel har spist sjokolade. Ikke utsett å gå en liten tur fordi du vet du ikke får kommet i gang med intervaller og styrketrening denne uken. Ikke ta en pizza til middag fordi det likevel ble boller til lunsj. Ikke tenk at ”alt er ødelagt”, selv om du spiser eller drikker noe ”usunt”. Ikke la deg lure til å kopiere andres fremgangsmåte, men legg vekt på hva du ønsker og hvordan du kan leve livet over tid.

Velg heller å blande inn flere sunne valg hele tiden.

3. Finn balansen mellom kosemat og sunnere mat

Mange synes det er lettere å for eksempel kutte ut sjokolade, hamburger, fete sauser eller øl helt i en periode, enn å kutte ned på inntaket. Er du av dem, så spør deg selv, hvor lenge har jeg planer om å kutte ut for eksempel sjokoladen? Ønsker jeg det over tid? Hva skjer når jeg ”sprekker”?

Hvis du vet at du for eksempel skal spise sjokolade igjen, så kan et bedre alternativ være å kutte ned på inntaket. En klinisk ernæringsfysiolog kan hjelpe deg å sortere og prioritere, samt å sette opp konkrete tiltak eller mål.

Det å øve på hyppighet og mengde av disse rettene eller matvarene krever en innsats, men når du har funnet balansen, så kan du fortsette med dette livet ut.

Kom i gang med riktig fysisk aktivitet for deg

Volvat har også dyktige PTer og fysioterapeuter som kan hjelpe deg med å komme i gang med tilrettelagt aktivitetsprogram akkurat for din kropp og din form. Fysioterapeutene tar også hensyn til eventuelle skader eller tilstander.

Har du spørmål om ernæring og kosthold?

Våre dyktige ernæringsfysiologer har lang erfaring og hjelper deg gjerne med dine behov.

Bestill konsultasjon eller les mer om vår ernæringsfysiologi-tjeneste.