Volvat Chat – ett år senere

Volvat Chat – ett år senere

Etter å ha gjennomført tusener av konsultasjoner, sier hele 94 % av pasientene at de ville anbefalt tjenesten til andre. Via chatten får du direkte kontakt med leger, og påfølgende fysisk legehjelp ved behov.

Hvordan fungerer Volvat Chat?

Chat-konsultasjoner gjør det mulig for deg å møte oss der du er. Du bruker din bank-ID og logger inn på pc, mobil eller nettbrett via volvat.no/chat.

Besvar enkle spørsmål om din tilstand

Konsultasjonen er lagt opp slik at du etter innlogging blir bedt om å svare på spørsmål om dine symptomer. Etter å ha lest gjennom svarene tar legen kontakt (som regel innen et kvarter).

Få behandling av lege på nett

Når legen tar kontakt, vil du få en medisinsk vurdering, råd og eventuell resept. Ved behov for å ta prøver, oppfølgingstime eller andre fysiske undersøkelser kan chatten holdes åpen, eller legen hjelper deg med å bestille time ved et av våre sentre.

Godt egnet for mindre alvorlige plager

– Chatten skal være et lavterskeltilbud for å få nødvendig legehjelp. Ved bruk av digital kommunikasjon med pasientene kan vi vurdere ulike tilstander av lavere alvorlighetsgrad. Ved akutte problemstillinger oppfordrer vi til å ringe 113 eller dra direkte til legevakt, sier allmennlege og medisinsk ansvarlig ved Volvat Majorstuen, Lillan Dyvik Ellingsen.

"På chatten kan du få hjelp med tilstander som akne, hudutslett, sårskader og infeksjoner, ukompliserte helsetilstander, svar på spørsmål om underlivsplager, råd om reisesyke og lignende. Det er også mulig å fornye resepter via chat."

Se alle plager vi behandler via Volvat Chat

- får hjelp kjapt og enkelt

Allmennlegene Lillan Ellingsen, Amilton Fernandes og Audun Finstad er noen av Volvats leger som er tilgjengelige via chat. Amilton sier at det er morsomt å jobbe med chatten:

- Pasientene kommer i kontakt med meg på en lett måte, og de får hjelp kjapt og enkelt.

Fokus på kvalitet

Også Lillan opplever chatten som et verdifullt tilbud til pasienter:

– Vi ser en stor pågang av pasienter via Volvat Chat. Dette er fordi vi leverer en bra tjeneste ut mot våre pasienter. Vi har siden starten jobbet systematisk med kvalitet, for å sikre at dette digitale tilbudet er bra for våre pasienter.

"De fleste er veldig fornøyde og takknemlige med hjelpen de kan få. Ved at alle legene jobber på et Volvat-senter, kan vi ved behov for eksempel henvise dem til en fysisk undersøkelse eller til laboratoriet. Dette er en sikkerhet både for pasienten og legene".

Hvem bruker Volvat Chat?

Av de mange tusen våre leger så langt har hjulpet over chat i 2019, er litt over halvparten kvinner, og gjennomsnittsalderen er rett under 40 år.

9 av 10 pasienter anbefaler tjenesten

På spørsmål om opplevd behandling, svarer hele 94 % at de ville anbefalt tjenesten til andre. Noe som gjør at stadig flere velger Volvat, både fysisk og på nett.

Mer om chat-konsultasjon

Se åpningstider, pris og behandlingstilbud på chat-konsultasjon